Business Intelligence

17 juni 2021

Vandaag de dag komen we om in gegevens. De website, het ERP-systeem, app’s. Alle toepassingen kunnen gegevens verzamelen waar je goede beslissingen op kunt nemen. Maar hoe organiseer je het?

Business Intelligence is allang niet meer een feestje van de Finance afdeling of Marketing. Het gaat erom dat – op basis van de visie van je organisatie- inzicht wordt verzameld over het gedrag van je (potentiële) klanten. De klanten die kruimelsporen achterlaten op je website of via hun bestellingen. Klanten die een profiel hebben en waar je prospects mee kunt vinden die je ook weer via intelligente zoeksystemen kunt benaderen.

Voor dat je begint met BI-tools aan te schaffen en CRM systemen te implementeren is het belangrijk je organisatie op poten te zetten. Wat verwacht je op korte en langere termijn en wie maak je ervoor verantwoordelijk? Daarna kun je nadenken over het datamodel en de systemen die dat kunnen voeden. Vervolgens is het belangrijk dat je mensen vindt die niet alleen met de tools om kunnen gaan maar ook begrijpen waar je naar kijkt. Niets is zo gevoelig als de interpretatie van een bruto marge of erger nog de contributiemarge.

En mensen die èn de technologie begrijpen èn de business zijn schaars. Superschaars.

Mocht je eens willen bespreken hoe je je Business Intelligence op poten zet en geschikte mensen vindt, neem dan gerust contact met ons op.